דלקת – תזונה ועזרים נוספים

 דלקת זוהי תגובה חיסונית של הגוף והיא חיונית וחשובה בהרבה מקרים. אך לעיתים היא יוצאת מכלל שליטה והופכת לבעיה. ישנו הבדל משמעותי בין INFECTION לבין INFLAMATION אשר בעברית שני מצבים אלו מכונים : דלקת. דלקות כרוניות שאינן נוצרות בגוף כתגובה לפתוגן אקוטי יכולות לבוא ליידי ביטוי באיזורים שונים בגוף כגון: שרירים, מפרקים, מעיים, עור ועוד. על פי מחקרים שנעשו בהקשר של תזונה, תוספי מזון וצמחים, נמצא כי לאלו השפעה רבה על תהליכי היווצרות הדלקת בגוף. יש אפשרות להטיב עם תהליכים קיימים ואף למנוע היווצרותם במקרים מסויימים. אדון בקצרה באפשרויות שעומדות לפנינו במטרה לשלוט במצב דלקתי כרוני.

סוג תזונה כזה ואורח חיים נכון מתאים לכלל האנשים כמניעה ולא רק בטיפול במקרה קיים. אמר היפוקרטס (אבי הרפואה המודרנית):

"טוב לדאוג לחולה שיהיה בריא, אך טוב יותר לדאוג שהבריא לא יחלה".

בתזונה אנטי דלקתית חשוב להקפיד על סוג השומן שיימצא בתפריט.

יש להימנע ככל שניתן ממאכלים מעודדי דלקת כגון מוצרים מן החי: בשר,עוף,ביצים וחלב ומוצריו. עוד מזונות המכילים חומצות שומן מסוג אומגה 6 ומהווים בעיה הם: שמנים כמו תירס, חריע, סויה שהם מתווספים למזונות מתועשים רבים. חומצות שומן מסוימות המצויות במזונות אלו מעודדות יצירת הורמונים (פרוסטגלנדינים ולויקוטריאנים מסוגים שונים) שמלבים את יצירת תהליך הדלקת בגוף.

לעומתם מזונות המכילים חומצות שומן מסוג אחר כמו אומגה 3 מקטינות  את תהליך יצירת הדלקת בגוף ואף מנתבות את הגוף למסלול חיובי מהבחינה הזו. חומצות שומן מסוג זה נמצאות במזונות כמו דגים החיים במים עמוקים כדוגמת סלמון, הליבוט, מקרל, סול, טונה,סרדינים,רוטבראש. מזונות נוספים הם עלים ירוקים, אגוזי מלך, זרעי פשתן טחונים ואצות.

ישנם צמחי מרפא שונים המשולבים בתפריט כתבלינים, כצמחי חליטה או בצוררות אחרות והם ידועים כנוגדי דלקת שכשלעצמם: כורכום, ג׳ינג׳ר, קמומיל, גליצריזה (ליקוריץ), באסוואליה.

תוספי מזון רלוונטיים למצב דלקתי קיים: כורכום, אומגה 3, קוורציטין (זהו חומר פעיל הנמצא בכמות גדולה בבצל, בקליפת התפוח, בענבים ובתה ירוק. יש לו השפעה נוגדת דלקת והוא נוגד חמצון רב עוצמה), ברומליין (הוא תוסף מזון המופק מצמח האננס והוכח כבעל  תכונות נוגדות דלקת והפחתת כאב ונפיחות בעקבות כך)

וכן יש להקפיד על משקל תקין, תזונה מאוזנת המכילה מרכיבים חיוניים ומזינים כמו דגנים מלאים, קטניות ומגוון רחב של ירקות ופירות.

אורח החיים חייב לכלול בתוכו תנועה כלשהי. פעילות גופנית היא חלק מתהליך הריפוי כשקיימת בעיה של שחיקה, ניוון ודלקת ברקע. אך יש לעשותה בהקשבה לגוף ובהנחיה מסודרת.

אמצו לעצמכם כלים ועזרים נוספים שיתרמו חלקם בתהליך הריפוי/מניעה כגון דיקור, כירופרקטיקה, הידרותרפיה ועוד. הרפואה האינטגרטיבית המשלבת בתוכה אמצעים שונים ומגוונים, היא היעילה ביותר בדרך להשגת המטרה!!

זכרו כי מדובר בתהליך שאינו קורה בין יום, אלא בהדרגה. לא להביט על כמה עוד נשאר אלה כמה כבר עשיתם.

מוזמנים לשתף ב...

Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

אולי יעניין אותך גם...

מעט על פירות יבשים

בחג  זה נהוג לאכול מכל פירות הארץ בצורתם המיובשת. ישנם הבדלים משמעותיים בין שיטות ייבוש הפירות ואף בתוך קטגוריית  "שיטות הייבוש הטבעיות" אפשר לעשות הבדלים: בקטגוריה זו

להמשך קריאה »

קטנים בתרמילים

הן מכונות גם "פולים" והן משפחה מגוונת מאוד שבה הזרעים נמצאים בתוך תרמילים וניתנים לאכילה. משפחה זו מונה יותר מ-600 סוגים. הכירו את הקטניות: לרוב

להמשך קריאה »

אור על העור

עורנו ועור פנינו בפרט הם כרטיס הביקור שלנו כלפי חוץ, הם הדבר הראשון שאנו מציגים בין אם נרצה ובין אם לא. כיוון שהעור הוא האיבר

להמשך קריאה »

הגיגים, כתבות ומתכונים בנושא מחלות, בריאות ואורך חיים

היכולת להקנות אורח חיים נכון ובריא עבור אנשים שביכולתם להעביר את זה הלאה למשפחתם וקרוביהם היא שליחות אמיתית בעיני.

העדפות אישיות
מתכונים מיוחדים