התמודדות עם עצירות

עצירות היא תופעה מוכרת אצל אחוז גבוה מאוד מהאוכלוסייה. תתפלאו, אבל אולי גם אתם נמצאים כבר בתוך אחוז זה המוגדר כסובל מעצירות.  לפעמים אנשים אינם מודעים לעובדה ואינם מחשיבים את עצמם בקבוצה זו.

אתם סובלים מעצירות אם אתם לא: הולכים לשירותים למטרת יציאה לפחות פעם אחת ביום.

(כן, גם פעם ביומיים זו כבר נחשבת עצירות! גם אם היציאה מתבצעת בקלות באותה פעם).

ואם לאחר הפעולה אתם לא חשים תחושת התרוקנות מלאה, וכמובן אם הצואה היא קשה ויבשה ודרוש מאמץ כדי להוציאה – זוהי עצירות!

וכדאי להתייחס אליה במלוא הרצינות כי לפעולת מעיים תקינה ויציאות מלאות וסדירות יש חשיבות גדולה מאוד עבור האדם.

התופעה עלולה לגרום לאי נוחות בבטן ולבעיות אחרות אשר ינבעו ממנה. החל בגזים וכאבי בטן, התכווצויות, טחורים ופתולוגיות אחרות של פי הטבעת וכלה בבעיות שיתבטאו במערכות אחרות בגוף כמו עור לא בריא, כאבי ראש, חוסר תאבון, הרגשת חולשה כללית ועוד.

ממה היא נובעת?

עצירות יכולה להיגרם כתופעת לוואי של תרופות שנוטלים בכלל לבעיות אחרות. לדוגמא תרופות מסוימות להורדת לחץ דם, תוספי ברזל ואחרות.

כמובן שיש גם מחלות הגורמות לעצירויות וחוסר תפקוד של המערכת אך באופן הנפוץ ביותר הסיבות הגורמות לעצירות בקרב האוכלוסייה הן: אורח חיים לא נכון הכולל מתח נפשי, חוסר בפעילות גופנית, דיאטה דלת סיבים תזונתיים וכמובן חוסר בנוזלים.

לפעמים גם דיכוי עצמי של הדחף ליציאה או מה שמכונה "להתאפק" לא פעם יכול בהחלט לגרום בסופו של דבר לעצירות. גורמים כמו שירותים לא נקיים או סביבה לא מוכרת, אי המצאות של שירותים באזור שנמצאים בו וכו'.

במצב של עצירות ממושכת הצואה שהיא למעשה הפסולת שהגוף התכוון להיפטר ממנה, נשארת בתוכו ועוברת ספיגה מחדש בתוך המעי. רעלנים וחומרים מזיקים אחרים נכנסים למערכת הדם במקום לצאת החוצה.

כדי למנוע או לטפל במצבים של עצירות יש לשים לב למספר דברים: חשוב לשתות מספיק נוזלים במהלך היום (עדיף מים כמובן). חשוב לספק לגוף תזונה עשירה בסיבים כגון ירקות ופירות רצוי עם הקליפות כשאפשר, מזונות מלאים, קטניות וכד'. יש לשלב פעילות גופנית מס' פעמים בשבוע בייחוד לאלה הנמצאים בעבודה שאינה מחייבת תזוזה רבה במהלך היום. כמו ישיבה במשרד.

התנועה ממריצה ומעודדת את הגוף לחילוף חומרים. כמובן שיש להקשיב לגוף ובכל פעם שיש צורך ליציאה לא להתעלם ולדחות אותו. נסו למצוא פתרונות יצירתיים למצבים שאתם נמצאים בהם ולו רק כדי "לעשות" בסוף את מה שצריך לעשות.

אי אפשר שלא להתייחס לפן הנפשי במצב זה, ישנם אנשים שרואים קשר ישיר וקל להם להצביע על מצבים נפשיים שהם נמצאים בהם לבין הופעת עצירות. בחלק מן המצבים הפעילות הגופנית יכולה לשחרר "סתימות" גם כי היא בעלת השפעה על הרובד הנפשי ויוצרת שחרור הורמונים מרגיעים וכמובן מעבר לכך זרימה ותנועתיות פיזית שהוזכרו קודם וחשובים להפעלת המערכת.

ישנם גם תוספי מזון וצמחי מרפא רבים היכולים לעזור במצבי עצירות כרונית או אקוטית. אבל פה ההתאמה נעשית באופן אישי ובהתייחס לסיפור ולמטופל עצמו.

תרופות סבתא ומעט טיפים שאוכל לתת: 

שזיפים מיובשים רצוי אורגניים, מושרים במעט מים פושרים. יש לשתות את המים ולאכול את הפרי.

זרעי פשתן שלמים מושרים במים למשך מספר שעות עד שהמים הופכים לצמיגיים מעט. יש לשתות את המים בלי הזרעים. (אין המים משנים את צבעם או טעמם).

סלק מבושל או חי.

להרבות בשתייה של מים וחליטות צמחים שונות (רצוי ללא המתקה כדי לא להגזים בסוכר או ממתיקים אחרים).

דייסת שיבולת שועל (קוואקר) מבושלת במים או חלב ומים יחד.

להעשיר את התפריט בירקות מבושלים או חיים ופירות.

פרוביוטיקה כתוסף או הקפדה על יוגורט ביו בתפריט היומי.

מוזמנים לשתף ב...

Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

אולי יעניין אותך גם...

מעט על פירות יבשים

בחג  זה נהוג לאכול מכל פירות הארץ בצורתם המיובשת. ישנם הבדלים משמעותיים בין שיטות ייבוש הפירות ואף בתוך קטגוריית  "שיטות הייבוש הטבעיות" אפשר לעשות הבדלים: בקטגוריה זו

להמשך קריאה »

קטנים בתרמילים

הן מכונות גם "פולים" והן משפחה מגוונת מאוד שבה הזרעים נמצאים בתוך תרמילים וניתנים לאכילה. משפחה זו מונה יותר מ-600 סוגים. הכירו את הקטניות: לרוב

להמשך קריאה »

אור על העור

עורנו ועור פנינו בפרט הם כרטיס הביקור שלנו כלפי חוץ, הם הדבר הראשון שאנו מציגים בין אם נרצה ובין אם לא. כיוון שהעור הוא האיבר

להמשך קריאה »

הגיגים, כתבות ומתכונים בנושא מחלות, בריאות ואורך חיים

היכולת להקנות אורח חיים נכון ובריא עבור אנשים שביכולתם להעביר את זה הלאה למשפחתם וקרוביהם היא שליחות אמיתית בעיני.

העדפות אישיות
מתכונים מיוחדים