חומצות שומן חיוניות – למי ולמה?

שומעים רבות על המונח – חומצות שומן. מה משמעותו, מה תפקידן של חומצות אלו וכיצד להשיגן במזון?

אשתדל להבהיר לכם מעט מהדברים וכדאי להפנים וליישם:

חומצות השומן הן מרכיב אשר לרוב מיוצר בגוף על ידי תהליכים שונים. חומצות שומן מסוימות אינן מיוצרות על ידי תהליכים אלו בגוף ומכאן שמן: הגוף אמנם לא מייצרן אך נזקק להן באופן מוחלט ולכן נוכחותן בתזונה או במקור חיצוני אחר היא חיונית. חשוב לשים דגש על היחס בין חומצות השומן השונות ולאזן בניהן בעת הצריכה.

במזון כמות השומנים מסוג אומגה 6 ו-9 זמינה הרבה יותר מאשר אומגה 3 ולכן יש לשים דגש על צריכת מזונות עשירים באומגה 3 על מנת לקבל את המינון לו הגוף זקוק כדי לתפקד בצורה טובה.

מקורות לאומגה 6 הם: שמן נר הלילה, שמנים שונים מהצומח שגם אם לא צורכים אותם ישירות נתקלים בהם כמתווספים למוצרי מזון. לדוגמא שמן קנולה, תירס, חריע,סויה, שומשום ושמן זית.

מקורות לאומגה 9 הם: אבוקדו, שמן זית, אגוזים, בוטנים.

מקורות לאומגה 3 בתזונה הם: דגים (בעיקר דגי ים צפוניים הבאים ממים עמוקים) כמו סלמון, טונה, מקרל, הליבוט, סול, סרדינים, רוטבראש),אצות ים,  אגוזי מלך טריים הנשמרים בקירור, עלים ירוקים, זרעי פשתן טחונים הנמצאים בקירור מאז טחינתם או שמן פשתן.

כמובן שאנשים אשר אינם צורכים מרכיבים אלו בתזונה באופן קבוע, יכולים לקחת תוסף תזונה בצורת שמן נוזלי או כמוסות של הרכיב הנ"ל לבדו או ביחד נכון עם חומצות שומן נוספות.

לאחרונה דובר רבות בתקשורת השונה על חשיבות אומגה 3 לגוף ותפקודו התקין והן לגבי תכונות הריפוי שאפשר להפיק מחומצת שומן זו במינונים שונים. דובר במחקרים רבים על הקשר בין צריכת אומגה 3 ובין ריפוי / מניעת מצבים דלקתיים בגוף, יכולת הורדת ואיזון כולסטרול, טריגליצרידים (שומני דם), יתר לחץ דם, מצבים נפשיים לא מאוזנים כמו דיכאון, בעיות שינה והיפראקטיביות ועוד.

מכאן ניתן להסיק כי שומן הוא לא בהכרח מקור רע ומזיק עבור הגוף ואף להיפך. ישנם מקורות שומניים הנחוצים לגוף ומביאים אותו למצבים חיוביים ביותר בין היתר ריפוי ומניעה של מחלות שונות.

חשוב לשים לב ולהכניס לתזונה באופן קבוע מרכיבים המכילים חומצות שומן מהסוג שהוזכר כאן ולא לחכות להופעת בעיות שונות כדי ליטול אותן למטרת טיפול / ריפוי הבעיות.

זכרו כי אפשר ליהנות מצריכת הרכיבים באמצעות תפריט מגוון ומתכונים מיוחדים (ולא בהכרח מסובכים) כדוגמת דג ים אפוי בתנור עם שמן זית וירקות, או סלט המכיל אגוזים וזרעים טריים וכדומה.

מוזמנים לשתף ב...

Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

אולי יעניין אותך גם...

מעט על פירות יבשים

בחג  זה נהוג לאכול מכל פירות הארץ בצורתם המיובשת. ישנם הבדלים משמעותיים בין שיטות ייבוש הפירות ואף בתוך קטגוריית  "שיטות הייבוש הטבעיות" אפשר לעשות הבדלים: בקטגוריה זו

להמשך קריאה »

קטנים בתרמילים

הן מכונות גם "פולים" והן משפחה מגוונת מאוד שבה הזרעים נמצאים בתוך תרמילים וניתנים לאכילה. משפחה זו מונה יותר מ-600 סוגים. הכירו את הקטניות: לרוב

להמשך קריאה »

אור על העור

עורנו ועור פנינו בפרט הם כרטיס הביקור שלנו כלפי חוץ, הם הדבר הראשון שאנו מציגים בין אם נרצה ובין אם לא. כיוון שהעור הוא האיבר

להמשך קריאה »

הגיגים, כתבות ומתכונים בנושא מחלות, בריאות ואורך חיים

היכולת להקנות אורח חיים נכון ובריא עבור אנשים שביכולתם להעביר את זה הלאה למשפחתם וקרוביהם היא שליחות אמיתית בעיני.

העדפות אישיות
מתכונים מיוחדים