מעט על פירות יבשים

בחג  זה נהוג לאכול מכל פירות הארץ בצורתם המיובשת. ישנם הבדלים משמעותיים בין שיטות ייבוש הפירות ואף בתוך קטגוריית  "שיטות הייבוש הטבעיות" אפשר לעשות הבדלים:

בקטגוריה זו ישנם 3 שיטות ייבוש עיקריות והראשונה בניהן היא שיטת הייבוש בהקפאה. לרוב היא נעשית לצרכים תעשייתיים. השנייה היא ייבוש בתנור, הנפוצה מבין כולם, וישנה כמובן שיטת ייבוש פירות בשמש.

בתנור סובל הפרי מחשיפה מהירה לטמפרטורת חום גבוה. הדבר גורם לפגיעה בערכים התזונתיים שלו.

ייבוש בשמש הוא טבעי ועדין יותר ומשמר את הערך התזונתי של הפרי.

חשוב לצרוך פירות שיובשו באופן מקצועי, שכן לייבוש בשמש יש פוטנציאל ליצירת תהליך ריקבון בפרי.

הייבוש מצמצם את משקל הפרי ע"י אידוי הנוזלים ממנו, וכך שיעור המינראלים והויטמינים בפירות המשומרים נחשב לגבוה יותר מאשר בפירות הטריים, מאחר שמדובר באותה כמות של מינראלים וויטמינים ליחידת משקל קטנה יותר.

אם כן, מהם אותם ערכים תזונתיים שבהם מזכים אותנו הפירות היבשים?

מרבית הפירות המיובשים מכילים אשלגן, אשר חיוני לתפקוד תקין של תאי העצב והשרירים, מסייע לטיפול ביתר לחץ דם וחיוני לתהליך חילוף חומרים תקין של חלבונים ופחמימות.

תמרים, שזיפים וצימוקים עשירים בברזל אך יש לצרוך עמם כמות נאה של ויטמין סי ע"מ להשיג את ספיגתו האופטימאלית של הברזל.

במשמשים ישנה כמות גדולה של ויטמין אי אשר תורם רבות לראייה, ולבניית עצמות, שיער ועור בריאים.

הדבלים (תאנים מיובשות) עשירים בסידן ורכיבים נוספים החשובים לעצמות ולשיניים. הם, וכן השזיפים והמשמשים ידועים בתרומתם להסדרת פעילות מערכת העיכול. שתיית מים בהם הושרו השזיפים למס' שעות, תועיל במקרים של עצירות ממושכת. הדבר מצוין לאנשים בכל הגילאים כולל תינוקות ויעיל במיוחד.

לצד הפירות המיובשים מומלץ לצרוך גם אגוזים וזרעים ולהעדיף אותם בצורתם הטבעית ולא קלויים ומומלחים.

אגוזי המלך עשירים בחומצת שומן חיונית לגוף מסוג אומגה 3 המשתתפת בפעולות רבות בגוף ותורמת לאיזון ובריאות. הידועה מבין פעולתה של חומצת השומן היא השמירה על מערכת לב וכלי הדם. השקדים מכילים סידן שהוא זמין וספיג בגוף בצורה טובה יותר מאשר הסידן שנמצא במוצרי החלב. אגוזי ברזיל עשירים ביותר בסלניום שתורם במניעת מחלות סרטניות וחשוב מאוד לבריאות השיער והציפורניים.

אם כן, ט"ו בשבט הוא חג קליל ובריא ושולחנו יכול לרצות את רובנו כיוון שהוא מגוון ועשיר. זיכרו כי יש לצרוך בחוכמה את הפירות היבשים. אמנם הם טעימים מאוד ואף מזינים, אך ריכוז הסוכר בהם הוא גבוה מאוד. גוונו בין התוצרת ע"י שילוב של פרי עם משפחת הזרעים והאגוזים. זה שילוב נהדר הן מבחינת הטעם והם מבחינה בריאותית.

מוזמנים לשתף ב...

Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

אולי יעניין אותך גם...

קטנים בתרמילים

הן מכונות גם "פולים" והן משפחה מגוונת מאוד שבה הזרעים נמצאים בתוך תרמילים וניתנים לאכילה. משפחה זו מונה יותר מ-600 סוגים. הכירו את הקטניות: לרוב

להמשך קריאה »

אור על העור

עורנו ועור פנינו בפרט הם כרטיס הביקור שלנו כלפי חוץ, הם הדבר הראשון שאנו מציגים בין אם נרצה ובין אם לא. כיוון שהעור הוא האיבר

להמשך קריאה »

הגיגים, כתבות ומתכונים בנושא מחלות, בריאות ואורך חיים

היכולת להקנות אורח חיים נכון ובריא עבור אנשים שביכולתם להעביר את זה הלאה למשפחתם וקרוביהם היא שליחות אמיתית בעיני.

העדפות אישיות
מתכונים מיוחדים