קטנים בתרמילים

הן מכונות גם "פולים" והן משפחה מגוונת מאוד שבה הזרעים נמצאים בתוך תרמילים וניתנים לאכילה. משפחה זו מונה יותר מ-600 סוגים. הכירו את הקטניות:

לרוב מכילות חלבון כמעט מלא וכמעט שאין בהן שומן, דלות בכולסטרול, עשירות בסיבים מסיסי מים ובחומצות אמינו חשובות. עשירות בויטמינים מקבוצת בי, ברזל וסידן.

חסרונן הוא בזה שאצל רוב האנשים הן מקושרות לקשיי עיכול שונים מגזים ,אי נוחות ונפיחות בבטן ועד לכאבי בטן. אך אל דאגה ישנם דרכים רבות ומגוונות להתמודדות עם בעיה זו עליהן אמליץ בהמשך ולו רק כדי שתוכלו כן לכלול את המשפחה הענפה הזו בתפריטכם היום יומי.

הקטניות המוכרות והזמינות עבורנו ברשתות המזון ובחנויות הקטנות הן: חומוס, פול, שעועיות שונות (לבנה, אדומה, שחורה, מנומרת ועוד) עדשים על כל צבעיהם (כתום, ירוק, שחור, צהוב), אפונה, תורמוס.

והקבוצה הפחות מוכרת אותן ניתן למצוא בחנויות טבע ובשווקים: אזוקי, מאש, סויה וכו'.

מתוך כולן ישנה קבוצה שידועה כקלה יותר לעיכול ומשך זמן הבישול שלה קצר יותר. אלו הם העדשים השונים והמאש.

הדרכים להקל על תהליך העיכול בעת אכילת קטניות הן רבות. אמנה חלק מהן: השרייה ארוכה במים תוך החלפתם מידי כמה שעות.

הנבטה (אפשר באופן בייתי ואפשר לרכוש קטניות מונבטות שעברו כבר את התהליך)

הרתחה במים לפני תהליך הבישול לזמן מה.

בישול בסיר לחץ.

אכילת כמות קטנה של קטניות שונות באופן קבוע שתגרום להסתגלות של המערכת ו"חיסון" מפני תופעות הלוואי.

הוספת תבלינים סופחי גזים לבישול (אניס, הל, זרעי שומר וזרעי כוסברה, קימל)

הקטניות על פי תפיסות שונות נחשבות כמחזקות את הגוף ותומכות במערכות השונות בו. בשל צורתה של השעועית הרגילה לדוגמא המזכירה כליה אנושית, היא מקושרת למערכת השתן ובפרט לחיזוק וטיפול בכליות.

האפונה על פי הרפואה העממית מומלצת להגברת מרץ ויעילה בטיפול כנגד תולעי מעיים.

עדשים – למחזור הדם.

אזוקי – מכונה גם "מלך השעועית" לטיפול בבעיות כליה ודרכי שתן ואף הגברת ייצור חלב אם.

הקטניות מצויינות לאנשים המעוניינים לרדת במשקל או מסיבה אחרת מפחיתים את הפחמימות בתפריטם. מתאימות מאוד לחולי סוכרת וגם לסובלים מצליאק. מבחינה עונתית אין כמו החורף לשלבם במנות כמו מרקים, נזידים ותבשילי עדות אפויים.

מתכון ל"קיצ'רי" (סוג של מג'דרה מהמטבח העירקי):

1 כוס אורז (אפשר מלא ואז להוסיף יותר מים)

3/4 כוס עדשים כתומים מושרים מעט במים ומסוננים

1 בצל גדול

3-4 שיני שום

כמון, מלח, כורכם ופלפל.

להזהיב את הבצל והשום במעט שמן זית, להוסיף אורז, עדשים ושתי כוסות מים. לטבל ולהביא לרתיחה.

להחליש את האש ולהמתין שהמים יתאדו לחלוטין בסיר סגור.

לסגור את האש ולהשאיר מכסה סגור למספר דקות.

ניתן לטגן בנפרד בצל עד שהופך לחום ומתוק, ולהגיש את המנה כשהבצל מלמעלה.

מוזמנים לשתף ב...

Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

אולי יעניין אותך גם...

מעט על פירות יבשים

בחג  זה נהוג לאכול מכל פירות הארץ בצורתם המיובשת. ישנם הבדלים משמעותיים בין שיטות ייבוש הפירות ואף בתוך קטגוריית  "שיטות הייבוש הטבעיות" אפשר לעשות הבדלים: בקטגוריה זו

להמשך קריאה »

אור על העור

עורנו ועור פנינו בפרט הם כרטיס הביקור שלנו כלפי חוץ, הם הדבר הראשון שאנו מציגים בין אם נרצה ובין אם לא. כיוון שהעור הוא האיבר

להמשך קריאה »

הגיגים, כתבות ומתכונים בנושא מחלות, בריאות ואורך חיים

היכולת להקנות אורח חיים נכון ובריא עבור אנשים שביכולתם להעביר את זה הלאה למשפחתם וקרוביהם היא שליחות אמיתית בעיני.

העדפות אישיות
מתכונים מיוחדים