תסמונת המעי הרגיז – גישה טיפולית

תסמונת זו המכונה מעי רגיז/ מעי רגיש או מעי עצבני, היא תסמונת שלרוב מאובחנת בדרך השלילה. כלומר כשכל בדיקה אפשרית היא תקינה ולרופאים אין באמת "מגירה" שיכולים לשייך את המטופל אליה, אז נוטים לשים את כותרה התסמונת הזו מעל. על פי הנטורופתיה אחת מההגדרות לבריאות היא הרמוניה בין מערכות הגוף השונות. כלומר תפקוד תקין של כל אחת מהן ושל כולן יחד. חשוב לזכור כי מדובר על מגוון רחב של תסמינים המשויכים לסובלים מבעיה זו. לעיתים האבחון של הרפואה הקונ' הוא על פי מציאה של גורם לתסמינים וחשוב לציין שגם במקרים שאין גורם ספציפי שנמצא העובדה היא שיש בעיה ועל פי הדיווח הסובייקטיבי של המטופל שהוא החשוב מכל, הוא סובל ואיכות חייו נפגעת ולכך צריך להתייחס במהלך המפגש איתו ולנסות לעזור ככל שניתן.
הטיפול לרוב מושפע  מהסיפור של המטופל וכולל התייחסות לכל מיני רבדים שעלו במהלך התשאול.  בנוסף משום שיש חלוקה לשני סוגים של התסמונת – כזו המאופיינת ע"י נטייה לעצירות  וכזו המאופיינת על ידיד נטייה לשלשולים הטיפול יהיה שונה מאדם לאדם.

בכל המקרים חשוב לנקות את המערכת מכל גורם אלרגן אפשרי או מכל מזון שנחשד שלגוף יש אי סבילות כלפיו. בין אם מדובר על רשימת מזונות בסיסיים כגון חיטה, מוצרי חלב, חומרים משמרים שנצרכים על בסיס קבוע ועלולים לגרום לבעיה.

בתסמונת זו, ישנה מעורבות ברורה של הפן הנפשי וחשוב לשים דגש בכיוון הזה כבר מתחילת הדרך. יש לשלב מודעות עצמית, פרחי באך וטכניקות הרפיה והתמודדות עם מתחים נוספות.

מצבים מתמשכים של חרדה, עייפות, כעסים ומעורבות רגשות קשים, כמו קנאה, טינה וכדומה לאורך זמן בחיים, יכולים להוות טריגר להתפרצות של הבעיה וגם לגרום להחמרה במצב קיים.

לשינוי אורח החיים של המטופל ישנה חשיבות גבוהה ביותר, אימוץ של הרגלי חיים נאותים ונכונים לאדם הם אלף בית בהבאה הגוף לאיזון ועל ידי כך ניתן לעזור לו ליצור סביבה טובה יותר שתאפשר החלמה.

שימוש במזון היפו אלרגני, במזון מבושל/ מוקפץ/ אפוי/ מאודה יקל על תהליך האיזון. צריך לדאוג לתוספת סיבים מסיסי מים בכמות מספקת שבאים ממקור של קטניות, פירות וירקות, פחמימות מורכבות.

חשוב לשמור על הרגלי אכילה קבועים ומסודרים, שעות קבועות לארוחות וארוחות ביניים, מומלץ לאיכות ארוחות קטנות כל מספר שעות, ולא להישאר על בטן ריקה. כדאי לצרוך פרוביוטיקה על בסיס קבוע על מנת ליצור פלורת חיידקי מעיים מאוזנת. מצב זה יכול להקל במצבים של גזים מרובים, נפיחות בבטן וכאבים. כמוסות שמן מנטה נמצאו יעילות במצבים של הפחתת כאבים הנובעים מעויתות מעיים, צמחי מרפא רבים יכולים להיות לעזר רב, חשוב לציין כי הם מותאמים באופן אישי לכל מטופל.  תה קמומיל ושומר יכולים להקל מאד.

פעילות גופנית קבועה יכולה להיות לעזר רב במצבים שיש ברקע דיכאון וסטרס, ומפחיתה את הלחץ. בנוסף, בעקבות פעילות גופנית מופרשים אנדורפינים שהם משככי כאב טבעיים המועילים ויכולים להביא להקלה משמעותית בזמן קצר.

מחקרים הראו שאנשים שנעזרו בטכניקות הרפיה שונות כגון נשימות, דמיון מודרך והיפנוזה המכוונת למעי הצליחו להשיג תוצאות נפלאות בהאטה של פעילות מעיים במצבים קיצוניים של שלשולים ועויתות.

מצבים מתמשכים של חרדה, עייפות, כעסים ומעורבות רגשות קשים, כמו קנאה, טינה וכדומה לאורך זמן בחיים, יכולים להוות טריגר להתפרצות של הבעיה וגם לגרום להחמרה במצב קיים.

לשינוי אורח החיים של המטופל ישנה חשיבות גבוהה ביותר, אימוץ של הרגלי חיים נאותים ונכונים לאדם הם אלף בית בהבאה הגוף לאיזון ועל ידי כך ניתן לעזור לו ליצור סביבה טובה יותר שתאפשר החלמה.

שימוש במזון היפו אלרגני, במזון מבושל/ מוקפץ/ אפוי/ מאודה יקל על תהליך האיזון. צריך לדאוג לתוספת סיבים מסיסי מים בכמות מספקת שבאים ממקור של קטניות, פירות וירקות, פחמימות מורכבות.

חשוב לשמור על הרגלי אכילה קבועים ומסודרים, שעות קבועות לארוחות וארוחות ביניים, מומלץ לאכול ארוחות קטנות כל מספר שעות, ולא להשאר על בטן ריקה. כדאי לצרוך פרוביוטיקה על בסיס קבוע על מנת ליצור פלורת חיידקי מעיים מאוזנת. מצב זה יכול להקל במצבים של גזים מרובים, נפיחות בבטן וכאבים. כמוסות שמן מנטה נמצאו יעילות במצבים של הפחתת כאבים הנובעים מעויתות מעיים, צמחי מרפא רבים יכולים להיות לעזר רב, חשוב לציין כי הם מותאמים באופן אישי לכל מטופל.  תה קמומיל ושומר יכולים להקל מאד.

פעילות גופנית קבועה יכולה להיות לעזר רב במצבים שיש ברקע דיכאון וסטרס, ומפחיתה את הלחץ. בנוסף, בעקבות פעילות גופנית מופרשים אנדורפינים שהם משככי כאב טבעיים המועילים ויכולים להביא להקלה משמעותית בזמן קצר.

מחקרים הראו שאנשים שנעזרו בטכניקות הרפיה שונות כגון נשימות, דמיון מודרך והיפנוזה המכוונת למעי הצליחו להשיג תוצאות נפלאות בהאטה של פעילות מעיים במצבים קיצוניים של שלשולים ועויתות.

מוזמנים לשתף ב...

Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

אולי יעניין אותך גם...

מה בנוגע לחיטה?

החיטה היא דגן עתיק יומין ובסיסי בתזונתנו. היא משולבת בהמון מזונות בצורות שונות כגון: לחמים, קמחים צורות שונות של הדגן הגולמי (קוסקוס דק / גס

להמשך קריאה »

חליטות

חליטות צמחים צמחי המרפא הם מטמון! צופנים בתוכם כל כך הרבה טוב והרבה מהם זמינים ממש מתחת לאף. יש להם סגולות רפואיות רבות ויכולת לשפר

להמשך קריאה »

רפואה מונעת מהי?

האם אתם מחכים שרכבכם יתקלקל כדי להביאו למוסך, או שאתם מגיעים לטיפולים שוטפים ע"מ למנוע זאת? האם עלה בדעתכם לתדלק את רכבכם בדלק שאינו מתאים

להמשך קריאה »

לחץ! (דם)

עליה בלחץ הדם לערכים שמעל 140/90 יותר מפעם אחת נחשבת כבעייתית. מאחר והעליה בל״ד היא תופעה שאינה גורמת לתחושה של כאב או אי נוחות, לפחות

להמשך קריאה »

למה פרחי באך?

פרחי באך הם תמציות המופקות מ- 38 צמחים שונים בתהליך עדין. השימוש בהם מתאים לכל אחד ואחת: מבוגרים, ילדים, נשים בהיריון ואחריו ואף לבעלי חיים.

להמשך קריאה »

זאת אני !

אישה, אמא, בת ואחות. עסוקה עד מעל הראש במשימות החיים. ועדין מרגישה משהו פנימי. כן, מחוברת קלות לאני שלי (תתפלאו כמה שזה לא נפוץ למרות

להמשך קריאה »

הגיגים, כתבות ומתכונים בנושא מחלות, בריאות ואורך חיים

היכולת להקנות אורח חיים נכון ובריא עבור אנשים שביכולתם להעביר את זה הלאה למשפחתם וקרוביהם היא שליחות אמיתית בעיני.

העדפות אישיות
מתכונים מיוחדים